Tijdens haar 20-jarig jubileum toverde ProWein 2014 niet alleen het beursterrein, maar de hele stad Düsseldorf om, en wel in de ‘internationale hoofdstad’ voor wijn en gedistilleerd. Van 23 tot en met 25 maart ontmoetten 4.830 exposanten uit 47 landen en meer dan 48.000 internationale vakbezoekers elkaar in de metropool aan de Rijn. Hoogwaardige manifestaties en events in de omgeving van de beurs brachten de stemmige atmosfeer tevens in de stad.
Het centrum van de internationale wijn- en gedistilleerdbranche ligt jaarlijks in maart in Düsseldorf – dat heeft ProWein 2014 op indrukwekkende wijze bewezen. 4.830 exposanten uit alle relevante wijnbouwlanden en –regio’s ter wereld gaven acte de présence. Tegelijkertijd waren er ook ‘nieuwkomers’ binnen de internationale wijn-business, zoals twee Japanse wijngaarden die hun witte wijn uit de Koshu-druif, een druif met een rijke traditie, voor het eerst in Düsseldorf presenteerden. Het unieke internationale veelzijdige aanbod wist dit jaar nog meer vakbezoekers uit het binnen- en buitenland naar ProWein te trekken: met meer dan 48.000 bezoekers werd er een stijging bereikt van zeven procent vergeleken bij het voorgaande jaar (2013: 45.168). De beoordeling van de beurs was zeer goed: 97 procent van de geënquêteerde bezoekers gaf aan hun doelen bereikt te hebben en bovendien heel tevreden te zijn met het evenement. Hans Werner Reinhard, vice-directeur van Messe Düsseldorf GmbH verwoordde het als volgt: “Het jubileumevenement dat dit jaar heeft plaatsgevonden, voegt een extra hoofdstuk toe aan het succesverhaal van ProWein. De stemming in de beurshallen was uitstekend, het aantal van met name de internationale vakbezoekers uit de handel en gastronomie is wederom gestegen. ProWein is ’s werelds toonaangevende beurs voor de branche – een trendshow en orderplatform met internationale aantrekkingskracht.”
De groei van het aantal bezoekers kwam niet alleen voor rekening van de belangrijke Europese markten, maar ook van de overzeese gebieden. ‘Het aantal bezoekers uit China en Hongkong heeft zich vergeleken bij ProWein 2013 meer dan verdubbeld,” aldus Reinhard. “Hieruit is nu al het terugkoppelingseffect van ProWine China merkbaar die afgelopen november in Shanghai haar première heeft gevierd.”
Ongeveer een derde van de bezoekers kwam dit jaar voor het eerst naar de beurs in Düsseldorf. Daarmee was ProWein 2014 niet alleen het centrale platform om bestaande zakenrelaties te onderhouden en te verdiepen, maar ook om nieuwe contacten te leggen. Wederom vormde de internationale groot-, detail- en vakhandel met circa 50 procent de sterkste bezoekersgroep, gevolgd door vakmensen uit de gastronomie en hotellerie. Meer dan 70 procent van de bezoekers betrof leidinggevenden.
Tevreden exposanten
Er was onder de bezoekers veel interesse voor wijnen uit Duitsland, Italië en Frankrijk, die gelijktijdig het grootst aantal exposanten voor hun rekening namen. Monika Reule, directeur van het Deutsche Weininstitut (DWI) maakte dan ook een positieve balans op na afloop van ProWein: “De stemming onder de exposanten in de Duitse hal was dit jaar uitstekend. Er was veel vraag van vakbezoekers uit het binnen- en buitenland naar hun wijnen. Op het gebied van de kwaliteit en professionaliteit van het vakpubliek heeft ProWein dit jaar nogmaals bevestigd dat het de belangrijkste wijnbeurs ter wereld is. Van de jaargang 2013, waarvan vooral witte wijnen centraal stonden in de presentaties, bieden de Duitse wijnbouwers frisfruitige en slanke wijnen aan, passend bij de huidige wens van de markt.”
Ook de exposanten in de andere beurshallen waren uitermate tevreden. Zo zei bijvoorbeeld James Gosper, General Manager Market Development bij Wine Australia: “ProWein is echt een internationale show en de Australische wijnlandgoederen waren zeer te spreken over het evenement van dit jaar. Ze hebben zaken kunnen doen met inkopers vanuit heel Europa – waaronder een groot aantal uit het Verenigd Koninkrijk – maar ook van overzeese gebieden zoals Canada en de USA.
Vakprogramma vol afwisseling
De veelzijdige speciale tentoonstellingen en het omvangrijke evenementprogramma van ProWein 2014 kregen wederom hoge waarderingen van de bezoekers. Niet alleen de meer dan 300 proeverijzones en seminars bij de stand van exposanten en in het ProWein Forum konden op grote interesse rekenen; ook de ‘Champagne Lounge’ met meer dan 60 soorten champagne en de centrale proeverijzone (in samenwerking met Meininger Verlag, onder het motto ‘Premiumwijnen – beste kwaliteit, beste prijs’) werden doorlopend goed bezocht. In het gedistilleerd-segment ensceneerde de FIZZZ-Lounge het thema ‘Garden-drinks’, de combinatie van gedistilleerd met verse groentesappen. Daarnaast trok het gedistilleerd-segment van ProWein 2014 (in totaal 400 exposanten) bezoekers met een breed spectrum aan verfijnde likeuren, traditionele brandy’s en internationale klassiekers.
Auf Wiedersehen in Düsseldorf en Shanghai
Als aanvulling op ProWein vinden inmiddels talrijke hoogwaardige events in de omgeving van de beurs plaats. Gala-avonden zoals de uitreiking van de Meininger Award en veelzijdige manifestaties binnen het kader van ‘ProWein goes city’ brengen de sfeerrijke ‘get-together’ van de internationale wijn- en gedistilleerdbranche in de stad. Niet alleen de beurs, maar heel Düsseldorf verheugt zich dan ook op de volgende editie van ProWein, die van 15 tot en met 17 maart 2015 zal plaatsvinden. Daaraan voorafgaande – van 12 tot en met 14 november 2014 – nodigt Messe Düsseldorf gezamenlijk met China International Exhibitors Ltd., lid van het Allworld Exhibitions Network, bedrijven uit om deel te nemen aan ProWine China in Shanghai. Om de internationale wijn- en gedistilleerdbranche lang van tevoren duidelijkheid omtrent de planning te geven, is de datum van ProWein 2016 ook al bekend gemaakt. Deze vindt van 13 tot en met 15 maart 2016 in Düsseldorf plaats.
Perscontact:
Messe Düsseldorf GmbH – persafdeling ProWein
Corinna Kuhn, Brigitte Küppers (assistente)
Tel.: +49 (0)211/4560 -598/-929
KuhnC@messe-duesseldorf.de, KueppersB@messe-duesseldorf.de
Meer informatie vindt u op:
www.prowein.de of via de social media
Facebook: www.facebook.com/ProWein.tradefair
Twitter: https://twitter.com/ProWein