ProWein heeft in haar 25-jarige geschiedenis een enorm dynamische ontwikkeling meegemaakt. Onder de naam PROVINS vond in 1994 het eerste evenement plaats – ontstaan uit een kleine presentatie van Franse wijnen in het jaar ervoor. De francofiele naam bleef behouden en het exposantenspectrum werd met andere landen uitgebreid. 321 wijn-, mousserende wijn- en gedistilleerdaanbieders presenteerden op 23 en 24 februari 1994 in Düsseldorf hun aanbod. De exposanten uit Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Colombia, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Hongarije bezetten gezamenlijk één beurshal. Er kwamen 1.517 bezoekers naar het eerste evenement, waarvan 250 vanuit de Europese buurlanden, en dan met name uit Frankrijk. Vanaf het prille begin werden uitsluitend vakbezoekers uit de segmenten handel en gastronomie toegelaten. Een concept, dat in bepalende mate tot het succes van de beurs heeft bijgedragen.
Exposanten en bezoekers van PROVINS waren zeer tevreden met het evenement, zodat in 1995 de tweede oplage volgde. De beurs gebruikte verschillende namen voor verschillende landen: ProVins, ProVino, ProWine en uiteindelijk ProWein. Het aantal exposanten steeg naar 532 aanbieders, die inmiddels twee beurshallen bezetten. De proeverijzone (in samenwerking met ‘Weinwirtschaft’ van uigeverij Meininger) kende haar première.
In 1996 werd de beurslooptijd naar de tegenwoordig bekende en beproefde duur van drie dagen, beginnend op zondag, veranderd. Sinds 1997 gebruikt de beurs ook nog maar één naam: ProWein. Ook het huidige logo stamde uit dat jaar. Qua exposanten werd in 1997 de magische grens van 1.000 doorbroken: er deden 1.065 exposanten uit 25 landen mee. Voor het eerst deed ook de Californische wijngaard Mondavi mee – Michael Mondavi was daarbij zelf aanwezig. In de volgende jaren kwamen daar nog andere grote namen bij: de familie Rothschild, Gaia Gaja, Miguel Torres en Pierre-Emmanuel - https://de.wikipedia.org/wiki/Pierre-Emmanuel_Taittinger Taittinger. Ook wijnrecensenten, waaronder Jancis Robinson en Robert Parker kwamen naar Düsseldorf Maar ook sterren uit de showbusiness zoals Sting, Chris de Burgh en Gérard Depardieu, benutten ProWein om hun wijnen aan de vakbezoekers te presenteren. Ook daaruit blijkt dat de betekenis van ProWein immens is en door de jaren heen verder toeneemt. Tijdens ProWein 2013 vatte het gerenommeerde Britse wijnmagazine ‘Harpers’ het in een artikel als volgt samen: “The Wine World lands on Planet ProWein’.
Vakprogramma – veelzijdig en bont
Ook het vakprogramma van ProWein heeft zich door de jaren heen bijzonder veelzijdig ontwikkeld. Tegenwoordig worden op alle drie de beursdagen rond de 500 evenementen aangeboden. Het spectrum loopt van begeleide proeverijen rond bepaalde regio’s of duivensoorten tot aan lezingen over markten en trends. Het basisidee is daarbij: de evenementen vinden zowel op de stands van de exposanten als in het ProWein Forum, dat sinds ProWein 2013 in gebruik is genomen, plaats. Daarnaast zijn er talloze andere events voor vakbezoekers, zoals de centrale proeverijzone van Meininger Verlag. Sinds 2015 worden daar de gekroonde wijnen van de jaarlijkse voorjaarsproeverij van MUNDUS VINI gepresenteerd.
Van 2007 tot 2014 presenteerde de speciale tentoonstelling ‘wine’s best friends’ een bijzondere selectie delicatessen, die uitstekend bij gedistilleerd en wijnen passen. In 2015 werd deze afgelost door de speciale tentoonstelling ‘same but different’. Oorspronkelijk ging het hier om opvallende concepten – innovatieve ideeën bij de wijnproductie en –marketing. Sinds ProWein 2018 is het concept veranderd. ‘same but different’ vult nu een complete beurshal met spannende craft-producten.
Sinds 2007 is bovendien de door Meininger Verlag georganiseerde fizzz Lounge toegevoegd, die inmiddels in de craft-show ‘same but different’ is opgenomen. Hier worden de huidige cocktailtrends live gepresenteerd.
Tijdens ProWein 2013 vond de première van de Champagne Lounge plaats. Sindsdien biedt dit bijzonder chic vormgegeven segment een passend podium voor traditierijke Champagnehuizen en merken.
In haar 25e jaar is ProWein als toonaangevende beurs een jaarlijks branche-highlight, centrale ontmoetingsplek en orderplatform voor de internationale wijn- en gedistilleerdbranche. De vraag naar meer standruimte stijgt continu en tegelijkertijd willen steeds meer aanbieders uit een groeiend aantal landen in Düsseldorf aanwezig zijn. Tijdens ProWein 2018 hebben 6.378 exposanten uit 67 landen zich gepresenteerd. Onder hen bevinden zich twintig bedrijven en organisaties uit Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië en Oostenrijk die ProWein vanaf het eerste uur trouw zijn gebleven en doorlopend sinds 1994 als exposant aanwezig waren.
In totaal kwam de door exposanten gehuurde oppervlakte (zonder speciale tentoonstellingen etc.) in 2018 op 73.348 vierkante meter. Ter vergelijking: tijdens de première in 1994 werd 2.914 bezet. Ook de ontwikkeling aan bezoekerszijde is enorm. ProWein 2018 telde 60.500 bezoekers uit 133 landen, waarvan 54 procent niet uit Duitsland kwam. Tijdens ProWein 2002 lag deze waarde bij minder dan 14 procent. Ieder jaar reizen steeds meer internationale bezoekers uit alle relevante wijnimport- en consumentenmarkten naar Düsseldorf.
Van begin af aan op succeskoers
Het succesrecept is door de jaren heen constant gebleven en steunt op drie wezenlijke segmenten: ProWein is een pure vakbeurs voor professionals binnen de wijn- en gedistilleerdbranche met de focus op handel en gastronomie. Iedere bezoeker moet zich dan ook als dusdanig kunnen legitimeren. ProWein wordt door een van de meest succesvolle en meest ervaren Duitse beursorganisatie, Messe Düsseldorf georganiseerd. Met rond de 50 vakbeurzen, waarvan 23 nr. 1-evenementen op de locatie in Düsseldorf en circa 70 eigen evenementen, joint ventures en evenementen in opdracht in het buitenland, is de Messe Düsseldorf Group een van de leidende exportplatforms wereldwijd. De centrale standplaats van Messe Düsseldorf biedt bovendien een ideale infrastructuur en zorgt – omdat het geen wijnregio is – voor een zekere neutraliteit. De branche kan zich geheel op de beursactiviteiten in de hallen concentreren.
ProWein World
Het succes van ProWein beperkt zich niet alleen tot Düsseldorf. In 2013 ging in Shanghai de eerste ProWine China van start. Daarmee legde ProWein de grondsteen voor een inmiddels zeer succesvol internationaal satellietennetwerk. Sindsdien hebben rond de 4.000 exposanten uit 40 landen hun aanbod gepresenteerd; ProWein China heeft in dit tijdvak circa 70.000 vakbezoekers gehad en de ontwikkeling gaat bliksemsnel verder.
Drie jaar later – in het jaar 2016 – beleefde ProWine Asia in Singapore haar première en was met meer dan 7.300 bezoekers en rond de 260 exposanten zo succesvol, dat een jaar later ProWine Asia in Hongkong volgde en met 310 exposanten en ruim 12.000 wijnprofessionals eveneens een geslaagd debuut kende. Sindsdien pendelt ProWine Asia jaarlijks in het voorjaar tussen Singapore en Hongkong. Beide beurzen vullen elkaar uitstekend aan: daar waar ProWine Asia zich met Singapore op de Zuidoost-Aziatische wijnmarkt richt (tijdens de afgelopen ProWine Asia in 2018 kwam 40 procent van de bezoekers van buiten Singapore) en met Hongkong op de omliggende markten, focust ProWine China zich geheel en al op het vasteland van China.
De geschiedenis van ProWein is tot nu toe een succesverhaal. Men kan uitkijken naar wat het volgende hoofdstuk zal zijn.
ProWein met Franse roots
Zonder het engagement van de Franse wijnbusiness zou in 1994 nooit de oprichting van de huidige ProWein tot stand zijn gekomen. Dit engagement wordt door ProWein 2019 met een bijzonder boekje, waarin de Franse wijnregio’s op ProWein uitgebreid worden gepresenteerd, gevierd. Het boekje wordt in de aanloop van ProWein 2019 uitgedeeld.
Hoge resolutie beeldmateriaal over ProWein vindt u in onze fotodatabank in het segment ‘Presse Service’ op www.prowein.de.