Rond 5.700 exposanten uit 62 landen
Meer dan 38.000 inkopers uit 145 landen
Talrijke goede zakendeals
ProWein 2022 is na de verplichte pauze door de pandemie, op indrukwekkende wijze teruggekeerd. De stemming in de 13 beurshallen was tijdens de drie beursdagen uitgesproken positief. Het bleek duidelijk dat een live-versie met persoonlijke gesprekken, proeverijen en een omvangrijk vakprogramma niet te evenaren is. Daar komt bij, dat ProWein met circa 5.700 exposanten uit 62 landen en ruim 38.000 vakbezoekers uit 145 landen hét centrale branche-evenement in internationale businessplatform is. “Door de covid-piek in het eerste kwartaal van dit jaar, moesten we alle voorjaarsbeurzen naar mei en juni verplaatsen, en in het geval van boot Düsseldorf een beurs zelfs geheel annuleren,” legt Erhard Wienkamp, directeur van Messe Düsseldorf uit. “Onze dank gaat expliciet uit naar de exposanten en bezoekers, die de verschuiving naar mei hebben ondersteund en hebben laten zien, dat ze achter ProWein staan. En hun commitment bleek het waard te zijn, daar veel exposanten aan hebben gegeven goede zaken te hebben gedaan.”
Het hoge internationale gehalte van zowel de vraag- als aanbodzijde is een van de unique selling points van ProWein. “ProWein is de enige internationale vakbeurs die de complete wereldmark toont. Dienovereenkomstig is ook de internationaliteit van de bezoekers zeer hoog. Twee derde van de meer dan 38.000 professionals uit speciaalzaken, de levensmiddelenhandel en horeca die voor ProWein naar Düsseldorf zijn gereisd, komt uit het buitenland,” vult Michael Degen, Executive Director Messe Düsseldorf, aan. Daar komt nog het groot aantal beslissingsbevoegden onder de vakbezoekers bij: eveneens twee derde van de wijn- en gedestilleerd-professionals is bij het sluiten van zakendeals betrokken.
Ook het Deutsche Weininstitut, partner van ProWein, benadrukt het belang van het live-evenement. “De Duitse exposanten waren blij om na een pauze van drie jaar op ProWein weer persoonlijke gesprekken met hun klanten te kunnen voeren. Bij hun presentaties stonden vanzelfsprekend de 2021-edities van frisse witte wijnen centraal, die bij de Duitse en internationale wijnvakmensen goed in de smaak vielen,” aldus Monika Reule, directeur van het DWI. “Ook het nieuwe hallenconcept verdient het te worden genoemd. Dit heeft ervoor gezorgd, dat er meer tijd en rust was voor het voeren van klantgesprekken in een zeer professionele ambiance. Daarnaast werd de kwaliteit van de vakbezoekers, die zich internationaal bezien meer op het Europese gebied concentreerden, zeer geprezen.”
Ook de VDP maakt een positieve balans op: “Na twee jaar van pandemie, zijn er weliswaar minder bezoekers op de beurs, maar de vakbezoekers die er waren, waren zeer geïnteresseerd en vooral van hoge kwaliteit. Hierdoor was er meer ruimte om rustig door te ademen en intensieve gesprekken te voeren. Wat na alle veranderingen en de nodige creativiteit voor nieuwe concepten onveranderd blijft, is dat het persoonlijke contact onvervangbaar is en dat het weerzien van de VDP-wijnboeren met hun internationale vrienden op Duitse bodem centraal staat,” zegt Theresa Olkus, directeur van de VDP.
De internationaliteit van de bezoekers is voor Semper idem Underberg AG een van de belangrijkste criteria. In het jaar van haar 175-jarig jubileum geeft deze onderneming haar wereldwijde groei nog een extra impuls, onder meer door het opstarten van een internationaal expansieprogramma met de focus op de wereldwijde kernmarkten. “ProWein is het ideale platform om onze internationaliseringsstrategie verder aan te drijven. Deze wereldwijd toonaangevende beurs in Düsseldorf voor wijn en gedestilleerd, is de kick-off voor het internationaal uitrollen van onze nieuwe corporate huisstijl en tevens het presentatieplatform voor de nieuwste ontwikkelingen binnen onze merken Underberg, Asbach, PITÚ en XUXU,” licht Udo Bruns, Director International Business toe.
Ook Les Grands Chais de France benadrukt hoe belangrijk de internationaliteit en beslissingsbevoegdheid van de bezoekers zijn. “We zijn heel blij, dat het na drie jaar eindelijk weer mogelijk is en dat ProWein in Düsseldorf plaatsvindt. We hebben onze klanten, en dan vooral de inkopers uit Europa, de USA en Afrika, kunnen bereiken en goede deals kunnen sluiten,” zegt Anne-Laure Rayne-Helfrich, Marketing Executive Assistant. “ De reden dat ProWein voor ons belangrijk is, is dat we hier onze belangrijkste doelgroepen, in het bijzonder de vakhandel en de im- en export kunnen ontmoeten.”
Wie ook zeer positief is, is Miguel A. Torres, President en 4e generatie van de Familia Torres: “Voor ons was deze editie van ProWein van grote kwaliteit. Het nieuwe hallenconcept heeft ertoe bijgedragen, dat er een ontspannen en gelijktijdig een zeer professionele ambiance was. Dit was ook duidelijk merkbaar tijdens onze gesprekken met klanten.”
Dit wordt ook onderstreept door Sandro Sartor, Managing Director EMEA van Constellation Brands - eigenaar van meer dan 200 wijn- en gedestilleerd-merken wereldwijd. “Ook voor ons bedrijf was deze editie van ProWein heel belangrijk. We hebben met klanten uit Europa, de USA en zelfs Zuid-Korea concrete deals kunnen sluiten,” geeft Sandro Sartor als voorbeeld, die tevens de Managing Director EMEA van Ruffino Winery/Italy is.
Première: ‘urban gastronomy’ en ‘caravaning & wine’
“We hebben twee premières succesvol kunnen realiseren en daarmee op ProWein een frisse wind kunnen laten waaien: De lounge ‘urban gastonomy@ProWein’ en de speciale tentoonstelling ‘Caravaning & Wine’, een samenwerking tussen ProWein en CARAVAN SALON,” aldus Bastian Mingers, projectleider van ProWein. De lounge in hip-hop-stijl bood een maatwerk aanbod voor de gastronomie. De vijf dagelijkse workshops met tastings en interviews richtten zich op de uiteenlopende kennisniveaus van de gastronomiemedewerkers – van beginners tot professionals. De speciale tentoonstelling ‘caravaning & wine’ zet in op het trendthema ‘wijntoerisme’ - voor veel wijntelers een belangrijk afzet- en imagekanaal. Bezoekers en telers kunnen bij deze speciale tentoonstelling informatie inwinnen over de fascinerende wereld van de mobiele vrijetijd, over huurcampers en overnachtingsmogelijkheden bij wijnboeren.
Alle wetenswaardigheden in één overzicht:
- Meer dan 38.000 bezoekers uit 145 landen
- Top vijf van de herkomstlanden van bezoekers naar continenten: Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Afrika, Australië
- De top 3 van de bezoekersdoelgroepen: vakhandel (28 procent), restaurants, cafés & bars (17 procent), im- en export (10 procent)
- Gemiddeld verblijft van bezoekers: 2 dagen
De volgende ProWein vindt weer zoals gebruikelijk in maart plaats, en wel van 19 tot en met 21 maart 2023. Met het oog op de internationale spin-offs van ProWein, is het een vol jaar. Hier volgen de evenementen in één oogopslag:
- ProWine Singapore: 5 tot en met 8 september 2022
- ProWine Sao Paulo: 27 tot en met 29 september 2022
- ProWine Mumbai: 17 tot en met 18 oktober 2022
- ProWine Shanghai: 8 tot en met 10 november 2022
- En tot slot volgend jaar ProWine Hong Kong van 10 tot en met 12 mei 2023
Actuele informatie over ProWein en beeldmateriaal voor uw berichtgeving, is te vinden op www.prowein.de.
ProWein op alle kanalen:
https://twitter.com/ProWein
https://www.facebook.com/ProWein.tradefair
https://www.instagram.com/prowein_tradefair
https://www.linkedin.com/showcase/prowein-tradefair/